Elektromobilita v Čechách od svých počátků až dodnes

V České republice dochází k zásadnímu zlomu. Klasické spalovací motory mají svého konkurenta. Nové elektromobily totiž zažívají velký boom a prodává se jich minimálně stejné množství jako těch klasických. I tak je ale Česká republika poměrně pozadu, jelikož prodej a obliba elektromobilů je v zahraničí na mnohem vyšší úrovni než je tomu u nás.

Co znamená zkratka EV? 

Elektromobil, nazývaný také EV, používá k pohonu jeden nebo více elektromotorů nebo trakčních motorů. Elektromobil může být poháněn prostřednictvím kolektorového systému elektřinou ze zdrojů mimo vozidlo nebo může být samostatný s baterií, solárními panely nebo elektrickým generátorem pro přeměnu paliva na elektřinu. 

Mezi elektrická vozidla patří mimo jiné silniční a kolejová vozidla, hladinová a podvodní plavidla, elektrická letadla a elektrické kosmické lodě.

Střípky historie a trocha statistiky

Elektromobily se poprvé objevily v polovině 19. století, kdy elektřina patřila mezi preferované způsoby pohonu lokomotiv a vozů. Komerční výroba elektromobilů začala až počátkem 20. století, kdy společnost Columbia Electric Vehicle Company představila první sériově vyráběný elektromobil ve Spojených státech. 

V následujících desetiletích se EV vyráběly sporadicky, v roce 1907 byl představen elektrický automobil Detroit Electric Car a v roce 1923 elektrický vysokozdvižný vozík společnosti Yale & Towne Manufacturing Company. Na přelomu 80. a 90. let 20. století se začaly elektromobily ve velkém vyrábět v Asii a Evropě.

Celosvětový prodej lehkých užitkových elektromobilů, včetně osobních a užitkových vozů, legálních na dálnicích překročil v září 2016 hranici jednoho milionu kusů. Největšími trhy pro elektromobily byly v roce 2016 Čína, Spojené státy, Norsko, Japonsko a Velká Británie. Prodej lehkých užitkových elektromobilů v Číně dosáhl v roce 2016 celkem 507 000 kusů, což představuje 38 % z celkového celosvětového prodeje. Čína je předním světovým výrobcem elektromobilů, jejíž domácí prodeje se od roku 2015 do roku 2016 zčtyřnásobily.

Tip: Víte, na co si dát pozor při nouzovém stání na dálnici? 

V květnu 2017 jezdilo po světových silnicích více než 2,5 milionu elektrických vozidel s povolením k provozu na dálnicích. Celosvětový trh s elektromobily rychle roste, od roku 2016 do roku 2017 se jeho prodej zvýšil o 43 %. Očekává se, že v roce 2018 se prodej elektromobilů opět zvýší, přičemž v Číně se očekává nárůst prodeje o 50 % a v Evropě o 30 %. Očekává se, že celkový počet elektromobilů do konce roku 2018 překročí pět milionů.

Slovník používaných zkratek

Pojem “EV”, pokud se používá pro označení elektrických vozidel, zahrnuje širokou škálu vozidel včetně osobních automobilů, dodávek, autobusů, motocyklů, skútrů a vysokozdvižných vozíků. Někdy se také používá pro označení bateriových elektrických vozidel (BEV) a konkrétně pro elektrická vozidla připojitelná do zásuvky (PEV).

BEV jsou elektrická vozidla, která jsou poháněna výhradně bateriemi, zatímco PEV jsou elektrická vozidla, která lze připojit k externímu zdroji energie a dobíjet jejich baterie. Vozidla BEV se někdy označují také jako “plně elektrická vozidla” (AEV).

Termín “EV” se někdy používá také pro označení hybridních elektrických vozidel (HEV), což jsou elektrická vozidla, která k pohonu využívají jak baterii, tak spalovací motor (ICE). Vozidla HEV se nepovažují za skutečná elektrická vozidla, protože jejich ICE znamená, že nejsou bezemisní.

Termín “EV” se někdy používá také pro označení elektromobilů s palivovými články (FCEV), což jsou elektromobily, které využívají palivový článek k přeměně vodíku na elektřinu. Ani vozidla FCEV nejsou považována za skutečná elektrická vozidla, protože jejich palivové články produkují emise.

Velkolepý rozmach elektromobilů nejen v ČR

Photo by Matt Henry on Unsplash

Evropská unie má do budoucna velké plány. Vypadá to totiž, že si za 14 let již nekoupíme normální auto tak, jak ho známe dnes. Evropská unie totiž plánuje zákaz prodeje spalovacích automobilů. 

K tomuto zákazu by mělo dojít v roce 2035. Ovšem Evropská unie není první, kdo s tímto plánem zákazu přichází. Norsko například plánuje zákaz prodeje spalovacích motorů již v roce 2025. 

Mluvíme-li o Norsku, je to naprostý lídr v zavádění elektromobility. Vzhledem k hojnému dotování, tak silně podporuje ekologické smýšlení svého obyvatelstva a podporuje tím tak nákup elektromobilů. 

Norsko má například velké výhody pro své občany, které využívají elektromobily. Země zavedla například bezplatné parkování pro majitele elektromobilů, ale vzhledem k tomu, že podíl elektromobilů v zemi je momentálně tak velký, bude se muset od této výhody upustit, stejně tak i od jiných.

K velkému rozmachu elektromobilů dochází po celé Evropské unii. Jen za první pololetí letošního roku bylo registrováno cca 4,6 milion aut. Z toho bylo každé desáté na bateriový pohon. 

V České republice za stejné období přibylo skoro 100 tisíc automobilů, bohužel ale z toho bylo každé desáté na bateriový pohon. U nás tak podíl elektromobilů tvoří pouhá dvě procenta. Ještě hůře je na tom už pouze Chorvatsko a Slovensko. 

Co je především příčinou? Jednou z největších je vysoká pořizovací cena elektromobilu. Tato cena začíná na téměř půl milionu korun. Při této částce je však nutné podotknout, že se nejedná o nikterak prostorné vozidlo. 

Dotace na elektromobily

A co dotace na elektromobil v roce 2022? Co se dotací v České republice týče, najdeme jich zde velkou řadu, taktéž již zmíněných výhod. Řeč je především o programu Nová zelená úsporám. 

Tento program nabízí pro rodinné domy finanční injekci v řádu 30 000 Kč na dobíjecí stanici pro elektromobil. Jedná se o dotaci na jeden dobíjecí bod, dotace tak počítá s možností vybudování dvou dobíjecích bodů, tzn. větší příspěvek v podobě 60 000 Kč.

Podporované stanice musejí mít funkci odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě dle sjednaného maximálního příkonu. Taktéž se musejí nacházet na pozemku domu a ve vlastnictví žadatele. Tato situace je obdobná i u bytových domů.

I přesto jsou ale dotace na elektromobily velmi malé a je potřeba je zvýšit tak, aby pomocí nich byli motivováni spotřebitelé. Jak ukazují zkušenosti ze západních zemí, v přerodu k čisté mobilitě od fosilních paliv je potřeba právě motivovat. 

Například v sousedním Německu přispívá stát na pořízení elektromobilu částkou šest tisíc euro, tedy asi 150 tisíc korun, pokud je pořizovací cena do 40 tisíc euro (milion korun). U dražších vozů je příspěvek od státu o tisíc euro, tedy 25 tisíc korun, nižší. O takové podpoře si mohou Češi nechat jen zdát. Do budoucna totiž nic takového v plánu není. 

Dobíjecí stanice

V letošní polovině roku bylo v naší republice cca 700 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Dle plánu by mělo veřejných stanic do roku 2026 přibýt dalších 1 940 a také i celá řada neveřejných bodů pro obce či občany. 

Momentálně se lze setkat s nabíjecími stanicemi například na parkovištích. Nabíjecí stanice ale s sebou přináší problematiku, která doposud nebyla řešena. Jedná se především o správné a jednotné označení, aby nedošlo k omylu či záměně. 

Pokuta za stání na místě pro elektromobil je totiž stejná jako za stání na místě pro invalidy. Tato pokuta platí i pro elektromobily stojící na místě pro elektromobily, které ale nevyužívají nabíjecí stanici a zbytečně ji tak blokují. 

V současné době dle dostupných informací neexistuje jasně dané označení dobíjecích míst, i tak se lze ale řídit řadou doporučení či již stávajících značení. Momentálně můžeme jen doufat, že se do budoucna tato situace změní a značení se sjednotí.

Nabíjení elektromobilu 

Photo by dcbel on Unsplash

A jakou zvolit nabíječku pro elektromobil? Dnešní elektromobily a jejich nabíjení je velmi snadné. Nabíjení trvá několik desítek minut při nabíjení vybitého elektromobilu do 80 % a přes hodinu při nabíjení až do 100 %. Jednoduše je tedy z tohoto pohledu rychlejší tankování benzínu. 

Výhodou ale je, že když elektromobil nabíjíte například doma v garáži přes noc, nabíjení vám zabere naopak méně času než klasické tankování na benzínce. Řešíte totiž jen připojení kabelu a nemusíte čekat v dlouhé frontě u stojanu či pokladny. 

Nejrychlejší je nabíjení na rychlonabíječkách (DC), kde se využívá stejnosměrný proud, se kterým umí baterie energii přímo ukládat. A samozřejmě čím je vyšší výkon nabíječky, tím je to mnohem lepší. 

Většina majitelů elektromobilů ovšem své vozy nabíjí doma a přes noc, kdy je na nabíjení dostatek času nebo je také levnější elektřina. V tomto případě jde o klasické (AC) nabíjení. 

Klíčové je vědět, kdy nabíjet na rychlonabíječkách a kdy na klasických nabíječkách. Například na cestách je praktické využít rychlonabíjení, které dobu nabíjení výrazně zkracuje a vy tak nemusíte dělat zbytečně dlouhé zastávky, ne více než jen na pár desítek minut. 

Klasické nabíjení je pak ideálním způsobem, když vaše auto bude stát a vy jej nebudete momentálně potřebovat, ať už je to přes noc v garáži, na parkovišti u supermarketu během nákupu či v obchodním centru

Jaké modely aut jsou k dispozici?

Elektromobily se dají koupit různé, ať už městská vozidla nebo rodinná auta. Zde je několik z nich: 

  • Citroen AMI
  • Citroën Berlingo Electric
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Kia Niro Hybrid–%
  • Ford C-Max Hybrid
  • Audi A3 e-tron
  • Lexus RX
  • Hyundai IONIQ Hybrid
  • BMW i8
  • Tesla Model S
  • Peugeot iOn
  • Nissan Leaf (24 kWh)
  • Mercedes-Benz B ED 

Tip: Od zvoleného typu elektromobilu se odvíjí také údržba auta. U některých modelů je potřeba věnovat auto více péče, u některých zas naopak. Dámy, podívejte se na tipy pro ženy na údržbu auta, ať už vás žádný mužský nezahanbí s elektromobilem či bez.

Výhody elektromobilů

Elektromobily mají oproti tradičním vozidlům s benzinovým motorem mnoho výhod. Asi nejvýznamnější výhodou je, že elektromobily produkují nulové emise, což je skvělé pro životní prostředí. 

Elektromobily jsou také obvykle velmi tiché a mají mnohem nižší náklady na údržbu než vozy na benzin. Kromě toho může být provoz elektromobilů levnější než u benzinových vozů, protože je stačí pouze nabíjet, místo abyste kupovali či doplňovali benzín.

Elektromobily jsou stále populárnější, protože lidé hledají způsoby, jak ušetřit peníze za palivo a pomoci životnímu prostředí. Zde jsou některé z dalších výhod elektromobilů:

Fotka od Lee Rosario z Pixabay

Cena

Provoz elektromobilů je levnější než provoz automobilů na benzín. Provoz elektromobilů stojí přibližně třetinu toho, co benzínové automobily, protože je stačí pouze nabíjet a není potřeba žádný benzín.

Emise

Elektromobily nevypouštějí žádné znečištění. Na rozdíl od benzinových automobilů neprodukují elektromobily žádné emise, což znamená, že jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí.

Tichý provoz

Elektromobily jsou velmi tiché. Vzhledem k tomu, že elektromobily nevydávají žádný hluk motoru, jsou mnohem tišší než benzinové automobily. To může být velkou výhodou při jízdě v městském provozu.

Zrychlení

Elektromobily mají skvělé zrychlení. Elektromobily mají okamžitý točivý moment, což znamená, že mohou velmi rychle zrychlovat. To může být při řízení velmi zábavné.

Snadné pořízení

Elektromobily jsou také stále běžnější. S rostoucí oblibou elektromobilů se objevuje stále více dobíjecích stanic a nabízí je i více výrobců automobilů. To znamená, že je den ode dne snazší a pohodlnější elektromobil vlastnit.

Nevýhody elektromobilů

Elektromobily sice nabývají na popularitě, ale jejich vlastnictví má i přesto některé nevýhody. Zde je několik věcí, které je třeba zvážit, než přejdete na elektromobil. 

Photo by Michael Marais on Unsplash

Omezené možnosti nabíjení

Občas může být obtížné najít místo pro nabíjení elektromobilu, zejména pokud nemáte garáž. Dobíjecí infrastruktura pro elektromobily v ČR je pořád ještě v zárodku. Na tom ale stát usilovně pracuje a veřejné dobíjecí stanice jsou stále běžnější, i když může být obtížné je najít. I zde je ale vidět pokrok a neustále vznikají nové a nové mapy dobíjecích stanic, které mají za úkol usnadnit ono hledání.

Omezený dojezd

Elektromobily urazily v posledních letech dlouhou cestu, ale stále se nemohou rovnat dojezdu automobilů s benzinovým motorem. To může být problém, pokud dlouho dojíždíte do práce nebo rádi podnikáte výlety. 

Vysoké počáteční náklady

Elektromobily mohou stát mnohem více než podobně velké vozy s benzinovým motorem. V dlouhodobém horizontu však ušetříte za palivo a údržbu. 

Dlouhá doba nabíjení

I když najdete nabíjecí stanici, může nabíjení vašeho vozu trvat dlouho. To může být problém, pokud se potřebujete někam rychle dostat. 

Úzkost z dojezdu

Mnoho majitelů elektromobilů se obává, že se vybíjí a zůstanou na cestě. Pokud totiž jezdíte rádi na venkově nebo někde, kde není mnoho možností nabíjení, může vám tato situace poněkud zkomplikovat cestu. 


Daniela Vaková, SEO, Optimalizace webu pro vyhledávače