Autor/ka fotografie: Atlantic Ambience
Rez je tichý zabiják každého auta. Neobjeví se ze dne na den, ale plíží se pomalu, nenápadně se usadí pod lakem, v záhybech karoserie nebo na podvozku. Než si ji všimnete, dokáže udělat pořádnou paseku. Co začíná jako rezavá tečka, může během pár sezón znamenat prorezlý práh a ztrátu tisíců korun na hodnotě auta.
Koroze není jen estetický problém. Rez doslova požírá kov, narušuje pevnost materiálu, snižuje bezpečnost a zkracuje životnost auta. Nejhorší je, že jí nahrává každodenní realita, které se žádný řidič úplně nevyhne – voda, sůl, změny teplot a drobná škrábnutí laku. Jak a proč rez na autech vzniká? To se dozvíte v tomto článku.
Co je to rez a jak vzniká
Rez je chemická reakce kovu s kyslíkem a vodou, odborně řečeno jde o oxidaci železa. Když se železo nebo ocel dostanou do kontaktu s vlhkostí a kyslíkem ze vzduchu, začnou se jejich atomy měnit na oxidy železa, tedy právě na známou oranžovo-hnědou vrstvu, kterou nazýváme rez.
Karoserie moderních aut je sice chráněna několika vrstvami – pozinkováním, základní barvou, lakem a vrchním ochranným nátěrem, ale jakmile dojde k porušení ochranné vrstvy, vlhkost a sůl mají dveře otevřené. A začíná závod s časem.
Rez se nejčastěji objevuje tam, kde se drží voda nebo nečistoty:
- pod blatníky, kde se usazuje sůl a bláto
- na podvozku
- kolem dveřních hran, šroubů, pod těsněním
- kolem výfuku
Zpočátku může jít jen o drobné poškození, které není ani vidět. Jakmile se ale rez dostane pod lak, začne se šířit jako infekce. Postupně odlupuje nátěr a rozšiřuje se do okolí a z drobného poškození se stává problém, který potřebuje zásah odborníka.
Co korozi nejvíc zrychluje
Samotný proces vzniku rzi je přirozený, ale některé faktory ho dokážou výrazně zrychlit. V praxi jde o to, že dvě stejná auta mohou po pár letech vypadat naprosto rozdílně. Co tedy rez miluje nejvíc?
Silniční sůl
Sůl je největším nepřítelem kovu. Jakmile se smísí s vodou, vzniká elektrolyt, který urychluje oxidaci železa. V zimních měsících, kdy jsou silnice posypané, se slaná voda dostává všude. Po vyschnutí vody zůstává sůl aktivní a ožívá s každou další vlhkostí.
Tip: Jak odstranit sůl z karoserie auta?
Vlhkost a změny teplot

Autor/ka fotografie: cottonbro studio
Když se auto střídavě ohřívá a ochlazuje, dochází ke kondenzaci vody. Ta se hromadí na špatně přístupných místech a vytváří ideální podmínky pro vznik rzi.
Typická je taková situace pro zimní rána. Teplotní rozdíly způsobí, že se voda sráží i v místech, která zůstávají dlouho vlhká.
Mechanické poškození laku
Každý škrábanec nebo prasklina v laku znamená otevřené dveře pro vodu a kyslík. Kov pod poškozeným místem začne oxidovat, a i když se ze začátku zdá, že jde jen o kosmetickou vadu, rez se šíří dál a dál.
Nedostatečná údržba
Auto, které se pravidelně neudržuje, na sobě zanechává sůl, špínu i vodu – dokonalý koktejl pro vznik rzi. Zanedbaná kontrola po zimě nebo auto neošetřené voskem mohou celý proces urychlit.
Stání venku
Pokud auto vystavujete pravidelně dešti, sněhu, přímému slunci i prachu, karoserie je neustále pod útokem.
Problematické může být i dlouhodobé parkování pod ovocnými stromy – zvláště v době kvetení. Pyl a míza z ovocných stromů se může lepit na lak, zadržovat vlhkost a pokud takto parkující auto nemyjete pravidelně, může to v kombinaci s dalšími vlivy způsobovat vznik koroze.
Parkování na trávě může podporovat vznik koroze podvozku – jelikož v trávě se zadržuje vlhkost, která neustále působí na podvozek auta.
Koroze tedy není jen otázkou náhody, je to výsledek prostředí, v kterém auto žije. Dobrou zprávou je, že většinu faktorů lze ovlivnit. Prvním krokem je včas rozpoznat, že se něco děje.
Jak rozpoznat rez včas
Reznutí začíná nenápadně. A právě proto je včasné odhalení klíčové. Čím dřív rez zachytíte, tím jednodušší a levnější bude oprava.
Pozorujte změny na barvě laku
První známky rezavění vypadají jako matná místa na povrchu karoserie. Lak se začne zvedat a pod ním se tvoří hnědo-oranžová skvrna. Pokud praskne puchýř laku, rez se začne šířit do okolí.
Pozor! Auto není jediné, které trápí rez. Jak odstranit rez z různých povrchů?
Pozorujte odlupující se lak
Na dotek můžete cítit hrubší povrch. V takovém případě už oxidace pronikla skrz vrstvu laku. V pokročilejší fázi se lak začne odlupovat a objevují se typické hnědé skvrny.
Špatně dostupná místa na autě jsou největší zrádci
Nejvíc nebezpečná je tzv. skrytá koroze, která se objevuje na podvozku nebo v místech, kam se běžně nedíváme. Rez pak často odhalí až technik při servisní prohlídce nebo přezouvání kol. Proto se vyplácí alespoň jednou ročně nechat auto zvednout a podívat se, jak to vypadá pod ním.
Zvuk a vůně
Někdy se na přítomnost rzi dá přijít i nepřímo. Skřípání dveří, uvolněné šrouby nebo dokonce zápach vlhkosti uvnitř vozu mohou signalizovat, že někde pod povrchem koroze pracuje.
Jak korozi předcházet?
Koroze se nedá nikdy úplně zastavit, ale můžeme ji výrazně zpomalit. Tajemství spočívá v pravidelné péči, ochraně laku a včasné reakci na drobná poškození.
Tip: Možná, že je na prevenci rezivění již pozdě – Víte jak odstranit rez?
Pravidelné mytí auta – i v zimě

Mnoho řidičů dělá tu chybu, že v zimě auto téměř nemyje. Přitom právě v tomto období je vystaveno největšímu množství soli a vlhkosti. Mytí, zejména spodní části karoserie a podvozku, pomáhá odstranit agresivní zbytky posypové soli.
Ideální je využít ručního mytí s tlakovou vodou nebo program mytí podvozku v automyčce.
Voskování a ochranné vrstvy
Kvalitní vosk nebo keramická ochrana vytváří bariéru mezi lakem a okolím. Pomáhá odpuzovat vodu, špínu i sůl. Voskovat by se auto mělo alespoň dvakrát ročně, ideálně na jaře a na podzim, aby bylo auto chráněné po celý rok.
Ošetření podvozku
Profesionální antikorozní nástřiky patří k nejúčinnější obraně proti rzi. Jde o ošetření podvozku a dalších náchylných míst voskovou nebo olejovou vrstvou, která odpuzuje vodu. Moderní přípravky dokážou odolat i při změnách teplot.
Okamžitá oprava poškození laku
Každý škrábanec by se měl co nejdříve opravit, ideálně profesionálním přelakováním nebo retušovacím lakem. I malá oděrka se může během pár týdnů změnit v rezavou mapu.
Garážování
Auto, které stojí v suché a dobře větrané garáži, má proti rzi obrovskou výhodu. Pokud se v garáži drží vlhkost, napáchá to více škody než užitku. Důležité je proto větrat a nenechávat v garáži auto zasněžené nebo mokré.
Pravidelné kontroly
Jednou ročně si nechte auto zvednout na zvedáku a zkontrolujte podvozek, šrouby a všechny spoje. Servisy často nabízí kontrolu koroze. To je investice pár stovek, která vám může zachránit v budoucnu tisíce.
Závěrem
Rez je neúprosný protivník. Nezáleží na tom, zda máte auto nové nebo jezdíte deset let starým vozem, koroze útočí na všechna auta. Jakmile se jednou dostane pod povrch, šíří se dál a dokáže napáchat škody, které se často nedají úplně odstranit.
Dobrou zprávou je, že včasná prevence dokáže zázraky a vždy je levnější než následné napravování škod. Pravidelné mytí, voskování, kontrola podvozku a rychlé opravy drobných poškození laku jsou jednoduché kroky, které prodlouží život vašeho auta o celé roky.
Pokud chcete mít jistotu, že je vše karoserie v pořádku, nechte si jednou ročně auto odborně prohlédnout – ideálně po zimě, kdy dostává nejvíc zabrat.
Rez se tedy dá porazit, ne silou, ale péčí a pozorností. Proto se vyplatí věnovat autu trochu času a péče teď, než později bojovat s důsledky.
Článek jsme pro vás připravili ve spolupráci s:
PoctiveSEO:
Autorka článku: Mgr. Alena Veselá
